Interview

Marjolein Hund | Flair magazine 43-2011 | fotografie Anouk de Kleermaker - Studio309

Wilde je altijd al kinderboeken illustreren?
"Als kind al. Knippen, plakken, kleuren: ik was er gek op, won alle kleurwedstrijden. De takjes die ik buiten op straat vond, kregen een naam en speelden een rol in mijn zelfverzonnen avonturen. Op de middelbare school en later op de kunstacademie was ik ervan overtuigd dat ik later kinderboeken moest gaan illustreren. Als afstudeerproject maakte ik een kinderboek over het maken van een kinderboek, Alles uit de kast . Alle fantasie die ik al die jaren had opgespaard zat daarin. Dat het na mijn afstuderen ook werd uitgegeven, was de kroon op mijn werk."

Hoe bedenk je het beeld bij een verhaal?
"Nadat ik het verhaal van de uitgever heb gekregen, begin ik meestal met een schets van de hoofdkarakters en wat sfeertekeningen. Na een akoord van de auteur en uitgeer, werk ik de karakters verder uit. Dan berenk ik hoe ze bewegen, hoe ze praten. De ene illustratie gaat als vanzelf, de andere wellicht wat lastiger. Een pittige opdracht was bijvoorbeeld het illustreren van het boek Job is dood, een kinderboek over rouwverwerking. Tekeningen maken voor een boek dat gaat over een jongetje dat doodgaat en het proces dat zijn broertje en zusje doormaken, is heftig. Ik heb een paar keer letterlijk in tranen boven mijn schetsen gehangen. Ik wil met mijn illustraties iets toevoegen aan de tekst, kinderen verder het verhaal in trekken. Dat maakt het werk soms moeilijk, maar vooral erg leuk."

Wat teken je het liefst?
"De figuren voor peuter- en kleuterverhalen vind ik het leukst. Veel verhalen voor die doelgroep gaat over sprookjesfiguren of dieren. Daar kan ik veel fantasie in kwijt. Het handige is ook dan mijn eigen kinderen in die doelgroep vallen en ik hen als testpanel kan inzetten. Toen ik bijvoorbeeld bezig was met illustraties voor het prentenboek Piraten en ik me stortte op de slechte piraat Zwartbaard. Ik stelde me hem voor als een bulderende, gemene man en tekende de griezeligste piraat die ik me kon voorstellen. Ineens twijfelde ik: is dit niet te eng? Maar mijn zoon Koen ' Vet cool mama!' bewees dat het prima kon. Om te weten hoe ver de fantasie van kinderen van een bepaalde doelgroep reikt, ga ik weleens langs op scholen, om met kinderen samen te tekenen."

Biografie

Wie ben ik?

Jeugd:
Op 3 mei 1977 ben ik geboren in Monnickendam waar ik altijd heb gewoond samen met mijn vader, moeder en zusje. Als kind was ik altijd aan het tekenen, schilderen, plakken en knippen. Daarnaast was ik echt een buitenkind, waar ik het buitenspelen een creatieve invulling gaf. Hutten bouwen in een boom of elders, zelf speelgoed maken met materiaal wat ik op straat vond, en zelfs praten met bomen en planten was niet tegek voor mij. Ik won menig teken en kleurwedstrijd en wist al vroeg dat ik later "iets met tekenen" wilde gaan doen.

Heden:
Op dit moment woon ik met mijn man Gideon en mijn drie kinderen Koen, Bas & Marit in Amsterdam. Gideon is schipper bij de Amsterdamse Havendienst. Moeder zijn is het mooiste wat er is, ik geniet elke dag van mijn kinderen!

Opleiding:
Na de middelbare school ben ik naar het Grafisch Lyceum te Amsterdam gegaan. Dit was een goede basis in grafische technieken, waar ik tot vandaag de dag nog steeds profijt van heb. Maar het Grafisch Lyceum gaf mij niet genoeg vrijheid in het ontwikkelen van mijn eigen stijl dus ben ik naar de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht gegaan.

Na het behalen van BACHELOR of DESIGN with HONOURS illustratieve vormgeving in januari 2004 aan de HKU, ben ik nu erg druk bezig als freelance illustrator voor diverse uitgeverijen en andere opdrachtgevers. Daarvoor illustreer ik o.a. kinderboeken voor de leeftijdsgroepen van 0 - 8 jaar, en neem hier ook gedeeltelijk de vormgeving voor mijn rekening. Daarnaast heb ik een goed lopende collectie geboortekaartjes onder de naam Lilalein Geboortekaartjes.

Mijn werk

Mijn passie

Illustreren:
Het mooiste aan illustreren is dat je van je eigen fantasiewereld een werkelijkheid kan maken. Zeker bij kinderboeken. Alles is mogelijk, dieren kunnen praten, er lopen groene mensen door straten van snoepgoedhuizen, letters worden figuren en de tekening vertelt het verhaal, in de wereld van de illustratie is niks te gek. In mijn werk als illustratief vormgever, ben ik altijd op zoek naar de perfecte mix tussen beeld, typografie, compositie en kleur. Typografie is bij mij een onderdeel van het beeld, zodat beeld en typografie samen een goede balans vormen. Van mijn collagetechniek van verf en allerhande materiaal, fotografie, kleur en 3-D materialen worden mijn illustraties ruimtelijk en bijna tastbaar en zo bijna werkelijk. Voor mij is elk nieuw verhaal weer een nieuwe uitdaging, elk boek wordt weer anders, een illustratie is nooit helemaal klaar en dat houdt het spannend. Daarnaast probeer ik zo veel mogelijk sfeer door emoties in mijn beelden te leggen.